E-liput ja Hotmail
Traconin lipunmyynnin asiakaspalveluun on tullut useita yhteydenottoja Traconin e-lipuista, jotka eivät ole saapuneet perille sähköpostiin. Kaikki tapaukset on käsitelty ja jokainen lippu toimitetaan varmistetusti perille. Haluamme kuitenkin selventää ilmiön taustoja, mitä asialle on tehty ja mitä asialle voi vielä tehdä.
Mikä on tilanne?
Alkuun hieman numeroita. E-lippuja Microsoftin sähköpostijärjestelmiin kuten Hotmailiin, Outlookiin ja Windows liveen on toimitettu reilusti toista tuhatta kappaletta. Näistä ongelmia on ollut noin sadassa tapauksessa, eli noin kymmenesosassa. Lippuviesti on joko mennyt roskapostikansioon tai joskus jopa jäänyt tulematta. Tottakai lipun saapumisen ongelma on ikävää ja eikä näin pitäisi tapahtua. Tilanne on tiedostettu jo e-lippujen alkuvaiheessa ja ongelmien välttämiseksi on tehty reilusti toimia. Yhtä lailla tiedostamme että tämä ei vielä riitä.
Sähköpostin kulkemisessa perille on tärkeässä osassa lähettävän verkkotunnuksen luotettavuus. Tämä korostuu etenkin suurissa ja maksuttomissa sähköpostijärjestelmissä, kuten Gmail ja Hotmail/Outlook. Sähköpostin luotettavuus on kokoelma teknologioita (säätäjät voipi googlettaa esimerkiksi SPF, DKIM ja DMARC) sekä yleistä asioiden hoitamista fiksusti. Hyvää mainetta ylläpidetään pitämällä sähköpostipalvelimet suojattuna, välttämällä roskapostin lähetystä, reagoimalla vikailmoituksiin ja yleisesti ottaen maalaisjärjen suomia keinoja suosimalla. E-liput lähetetään kompassi.eu -verkkotunnuksen kautta, joten olemme tehneet tälle verkkotunnukselle monenlaisia kehitystoimia, juurikin mm. Microsoftin neuvoja tarkkaan noudattaen.
Posteissa on eroja
Tarinassa on toinenkin puoli. Sähköpostin maineenhallintaan Microsoftin osoitteiden suuntaan on vielä tehtävissä muutamia hienosäätöjä, joita tulemme suorittamaan. Sataprosenttiseksi tätä ei kuitenkaan saada. Valitettava tosiasia on, että Microsoftin maksuttomien sähköpostipalvelujen luotettavuus ei vain ole samaa tasoa esimerkiksi Gmailin kanssa. Gmailiin on niinikään lähetetty toista tuhatta e-lippua ja ainoat harvat ongelmat ovat olleet kirjoitusvirheitä. Yksikään lähetys Gmailiin ei ole epäonnistunut teknisistä syistä. Syistä, joita en osaa spekuloida, Gmail on vain huomattavasti luotettavampi järjestelmä.
Ongelma ei ole mitenkään vain Traconille tai Kompassille ominainen, vaan yleismaailmallisesti pätevä. Sama asia tulee allekirjoittaneelle vastaan työtehtävissä, yrityspuolen sähköpostiliikenteessä, kuten myös vaikkapa erinäisillä kaupallisilla ja epäkaupallisilla foorumeilla, postituslistoilla ja muissa joukkoviestinnän paikoissa. Microsoft ei ole onnistunut tekniikassa Googlen tavalla. Kun olet uutta sähköpostitiliä hankkimassa, puhtaasti teknologiselta kantilta suosittelen näistä kahdesta optiosta Gmailia mitä lämpimimmin.
Mitä tästä eteenpäin?
Aiomme jatkaa Traconin ja koko Kompassin osalta toimia, joilla parannamme vielä ennestään sähköpostilähetysten toimivuutta Microsoftin postijärjestelmiin. Osa näistä toimista tulee viemään jonkin verran aikaa, joten edut tulevat esille tulevissa tapahtumissa. Ongelmien määrä pyritään ajamaan niin alas kun mahdollista, mutta sataprosenttinen toiminta ei yllä mainituista syistä tule olemaan mahdollista. Luonnollisesti asiakaspalvelu auttaa vastakin ripeästi ongelmatilanteissa, oli syy sitten tekninen tai inhimillinen. Kuten tähänkin asti, jokainen lipun maksanut taho tulee varmuudella saamaan lippunsa jatkossakin. Tällä kertaa yli 96% lipuista meni perille kerralla ongelmitta. Teemme parhaamme jotta prosenttiosuus lähenee sataa prosenttia. Lippukaupan puolella tullaan myös kehittämään lisätoiminnallisuutta minimoimaan sähköpostiongelmien haittoja.
Tietty määrä lopputulosta on myös käyttäjäkohtaista. Sähköpostijärjestelmät oppivat käyttäjiensä toimista ja päättävät viestien roskapostiin kuulumisesta sen pohjalta. Osa viestien päätymiseksi roskapostikansioon johtuu henkilökohtaisista preferensseistä.
Puolen vuosisadan ikäinen keksintö nimeltä sähköposti on hyvässä ja pahassa vakiinnuttanut paikkansa yhäkin yllättävän tärkeänä viestintäkaluna. Idealisti voisi toki huomauttaa järjestelmän toimivan paremmin, mikäli roskapostitus ei olisi vaatinut enemmän tai vähemmän laadukkaasti standardiin puukotettuja varotoimia. Nykytilanne on teknisesti sopivan haasteellinen ja meidän säätäjäsektorin edustajien on pysyttävä ajan hengessä viestiliikenteen varmistamiseksi. Pahoittelemme, että joillekin matkan varrella on esiintynyt mutkia. Traconin teeman hengessä mysteerinen viestikieli nimeltä SMTP jatkaa seikkailijan haastamista.