Millaista on olla cosplaytuomari?

Traconissa järjestetään jälleen useita cosplaykilpailuja. Esimerkiksi World Cosplay Summit -karsinnan voittajat pääsevät edustamaan Suomea Japanissa järjestettävään cosplayn maailmanmestaruuskilpailuun.

Tässä juttusarjassa haastattelemme viime vuosien tuomareita ja avaamme heidän matkaansa harrastuksen alkuajoista nykyhetkeen. Kerromme mihin cosplaytuomari kiinnittää esityksissään huomiota ja millainen tyyppi on hyvä tuomari.

Ensimmäisessä osassa valokeilaan pääsee viime vuonna Desucon Frostbiten ECG-karsinnoissa, Desuconin EuroCosplayssa ja Traconin esityskilpailussa tuomarina toiminut Teemu Sandblom.

 

Hyppy iloiseen tuntemattomaan

Sandblom aloitti cosplayn harrastamisen vuoden 2009 Traconissa.

  • Asuin tuolloin vielä kotikaupungissani Hangossa ja helsinkiläinen ystäväni kertoi minulle coneista.

Ystävä kertoi, että monet kävijät pukeutuvat lempihahmoikseen ja tapaavat näin muita samanhenkisiä ihmisiä. Tämä sai Lindblomin innostumaan aiheesta ja näin syntyi ensimmäinen kaappicosplay hahmosta Light Yagami sarjasta Death Note.

  • Minua vieläkin naurattaa, koska hiustyylini vuonna 2009 oli aivan kauhea, mutta sopi kyseiseen hahmoon. Olin aivan liian innostunut uuden harrastuksen kokeilemisesta välittääkseni sellaisesta.

Hahmo valikoitui myös siksi, ettei ompelutaitoja vielä juuri ollut ja varovainen lähestyminen harrastusta kohtaan tuntui hyvältä idealta.

  •  Välittömästi Traconiin sisään astuessani tiesin, että haluan jatkaa coneissa käymistä. Niin paljon hienoja pukuja, ihania ihmisiä ja hauskanpitoa. Vietin aivan mahtavan päivän ystävieni kanssa ja kotiin päästyäni en malttanut odottaa, että pääsisin uudestaan coniin ja cossaamaan! Pyysin mummiani opettamaan minua ompelemaan ja noh, siitä se sitten lähti.
Kuva: Polly Cosplay Photography
Kuva: Polly Cosplay Photography 

Muutamat ensimmäiset puvut valmistuivat yhteistyöllä, mutta Sandblom oppi nopeasti ompelemaan itsenäisesti. Tähän päivään mennessä pukuja on valmistunut yli nelisenkymmentä. Harrastus tuntuu kymmenen vuoden jälkeenkin yhä mielenkiintoiselta ja upealta.

  • En olisi päässyt näin pitkälle harrastuksessani ilman mummiani, suurin kiitos siis hänelle!

Pukuja tehdessä on vuosien aikana myös opittu huomioimaan tärkeitä yksityiskohtia omassa esiintymisessä ja materiaalivalinnoissa myös epäonnistumisen kautta. Peter Pan -kirjoista ja -elokuvista tutun Kapteeni Koukun pukua tehdessä erityiseen huomioon nousivat korkokengät, jotka olivat naisten kokoa ja monta numeroa hänen yleensä käyttämää kengänkokoa pienemmät. Niillä käveleminen usean tunnin aikana opetti oikeankokoisten ja hyvältä tuntuvien kenkien tärkeyden.

  • NCC (Nordic Cosplay Championship) tuomarit olivat yhtä mieltä siitä, että oli oikeaa Disney taikaa, että sain kengät edes jalkaani ja että pystyn vielä kävelemään niillä!

Sandblom on osallistunut cosplay-kilpailuissa vuoden 2013 Desuconista lähtien. Hän kilpaili ystävänsä kanssa, joka pyysi Teemua parikseen esitykseen. Hahmoiksi valikoitui Super Mario -pelisarjasta tutut Dr. Mario ja Luigi.

  • Tuolloin esityksiä muistaakseni arvosteltiin hyvin pitkälti esitys edellä, vaikka pukujen laatu oli sitten ratkaiseva tekijä sijoille pääsyssä, mutta saimme kolmannen sijan! Olin niin onnellinen ja rakastin lavalla olemista. Olen sittemmin pyrkinytkin kisaamaan ja viihdyttämään mahdollisimman monia aina lavalla ollessani. Kisaaminen itsessään oli ensimmäisellä kerralla jännittävää, sillä tuolloin en tiennyt millaista se olisi.

Samana vuonna Lindblom osallistui myös Traconin cosplay-kilpailuun hahmolla Flynn Rider elokuvasta Kaksin karkuteillä. Esityksen hän oli suunnitellut ystävänsä antaman vision pohjalta ja nauhoittanut taustanauhalle dialogin valmiiksi esitystä varten.  Vaikka soolona esiintyminen jännitti, kilpailusta jäi kotiin viemiseksi ensimmäinen sijan voitto.

Harrastajan tie tuomariksi

Esityksellä kykynsä näyttäneestä Sandblomista tuli cosplaytuomari jo seuraavana vuonna.

Siitä lähtien hän on toiminut paljon sekä tuomarina että tuomaroitavana, ja hän osallistui aktiivisesti NCC-karsintoihin. Vuonna 2017 hän pääsi edustamaan Suomea Ruotsin Närconiin. Vaikka voittoa ei tullut, kokemus oli hänen mukaansa sanoinkuvaamattoman ihana. Ja uuvuttava. 

Sandblom kokee, että kilpaileminen cosplayn parissa on loistava tapa haastaa itseään ja löytää uusia keinoja luoda pukuja. Tärkeintä on löytää kilpailemisen ihanuus ja se liekki, joka syttyy aina vain kirkkaammin kisoihin ja lavalle päästessä.

Cosplayn on tarkoitus olla hauska ja innoittava harrastus. Sandblom tietää, että kilpailun jännittäminen saattaa horjuttaa tällaisten asioiden mielessä pitämistä.

  • Kesken kisapuvun tekemisen saattaa tulla tunne, ettei mikään onnistu ja haluaisi vain lopettaa koko harrastuksen. Silloin kannattaa pitää taukoa puvun tekemisestä ja jatkaa vähän myöhemmin. Tai jatkaa mieluisamman osan tekemistä.

Ennen kilpailujen alkua on kilpailijan hyvä ottaa huomioon muutamia asioita. Sandblom kokee yhtenä tärkeimpänä asiana oman henkisen hyvinvoinnin ja jaksamisen huomioimisen.

  • Ruoka, vesi ja lepo ovat myös erittäin tärkeitä, eikä vain kisapukua tehdessä vaan ihan yleisesti.

Esitystä miettiessä lähtökohtana on antaa jonkinlainen käsitys katsojalle siitä mistä esityksen tarinassa on kyse. Esityksessä on hyvä olla selkeät alku, keskikohta ja loppu. Sandblom ohjeistaa miettimään niitä jakkaran jalkoina; Jos yksi kolmesta puuttuu, jakkara ei pysy pystyssä. Ainakaan kovin helposti.

  • Jos puvussasi on osia, joiden pelkäät tippuvan tai muuten vain käyttäytyvän oudosti esityksen aikana, pyri treenaamaan ne päällä. Täten huomaat, mikäli korjauksia täytyy tehdä esimerkiksi ajoituksissa tai liikkeissä.

Varhain aloitetulla harjoittelulla muutoksia on helppo tehdä ja kaikenlaisiin muutoksiin ehtii tarttua.

  • Harjoitellessa on tärkeää pitää huoli ajoituksista ja käyttää koko kroppaa liikkeitä tehdessä. Suuria ja selkeitä liikkeitä, jokaisen katsomossa täytyy pystyä näkemään ja saamaan selvää mitä teet, ei vain eturivi.

Sandblom vinkkaa, että esityksen ääniraita kannattaa olla selkeä ja tarpeeksi hyvällä volyymilla. On hyvä tarkistaa, ettei puhe ja taustamusiikki puuroudu keskenään. Näin toimiessa yleisön ei tarvitse erikseen kiinnittää huomiota siihen mitä ääniraidalla tapahtuu. Tällöin keskittyminen on kokonaisuudessa, eikä sen yhdessä erillisessä osassa.

Kuinka olla hyvä tuomari?

Cosplaytuomarina Sandblom arvostaa erilaisia proppeja ja rakennelmia puvuissa.

Kuva: Mialiinacosphoto
Kuva: Mialiina Cosplay Photography
  • Uusia tekotapoja ja mielenkiintoisia materiaalivalintoja on aina yhtä upeaa nähdä. Kun näen kisaajan lavalla ja hänestä/heistä näkee kisaamisen ilon ja sen kun kisaaja antaa kaikkensa, niin se täyttää minut ilolla.

Erityisesti uusien kilpailijoiden kohtaaminen on hänelle merkityksellistä ja usein odottaakin pääsevänsä keskustelemaan heidän kanssaan. Erityisesti Sandblomia kiehtoo kuinka kilpailijat ovat pukunsa luoneet ja miksi ovat juuri kyseiseen hahmoon päätyneet, jolla kilpailevat.

  • Vaikka olen harrastanut cosplayta kymmenen vuoden ajan, on pakko myöntää, että olen yhä enemmän esiintyjä, ääniraidan ja proppien/rakennelmien tekijä kuin ompelija. Täten kiinnitän itse tuomarina enemmän huomioita ensin niihin asioihin.

Tuomarina hän kuitenkin arvioi ja aistii lähtökohtaisesti kaikkea näkemäänsä. Toisinaan tuomari osa-alueita, joihin itse kiinnittää erityisesti huomiota.

  • Esityksissä arvostan sitä, kun kisaaja heittäytyy esitykseensä täysillä, käyttää lavaa hyväkseen ja että esitys saa aikaan tunteita. Esityksen genrestä riippumatta oikeanlaisen tunnelman ja tunteen saaminen yleisölle on palkitsevaa ja silloin kaikki nauttivat, kisaaja sekä yleisö.

Sandblomista hyvä tuomari on sellainen, joka osaa arvioida kaikkia samalla tavalla - kilpailijasta ja puvusta riippumatta.

  • Tuomarointitilanteessa on kisaajalle mukavampaa ja rentouttavaa, jos tuomarikin on rento ja keskustelee kisaajan kanssa.

Näin hänen mukaansa vältetään ikävät tilanteet, joissa esimerkiksi kilpailijan täytyisi lukea ajatuksia ja kertoa puvustaan kaikki mitä tuomarit haluavat tietää. Tärkeää on antaa kilpailijalle tunne siitä, että hän voi lähteä tuomaroinnista hyvissä mielin eikä tuomarien läsnäolo aiheuta turhaa lisästressiä valmiiksi jännittävään tilanteeseen.

  • Tuomarina valmistaudun yleensä kisoihin tarkastamalla kisaajat ja heidän referenssikuvansa. Mielenkiinnosta saatan miettiä ja arvailla etukäteen, miten kisaaja on toteuttanut kisapukunsa ja millaisen esityksen hän on kasannut kisoja varten. Odotan tosin kisoja usein niin innokkaana, että jätän arvailun itse kisapäivään, sillä minusta on vain ihanaa nähdä ja yllättyä.

Palautteen antaminen kilpailijalle on olennainen osa tuomarina oloa. Palautteen on oltava rakentavaa, kannustavaa ja opettavaista. Tuomarin on myös kuunneltava kilpailijaa siinä, kuinka paljon palautetta hän haluaa. Toisinaan kilpailijat eivät halua lainkaan palautetta esityksistään. Tämä on Sandblomin mukaan harmillista, sillä näin kilpailija ei saa kokemuksestaan kaikkea irti eikä näin ollen kehity seuraavaa kilpailua ajatellen.

Tuomarina Lindblomin hienoimpia hetkiä on ollut palkintojenjaot kilpailun lopussa. Hän ilahtuu aina nähdessään sen jännityksen ja ilon kilpailijoilla, koska hän osaa aavistella miltä heistä juuri silloin tuntuu. On voitto jo itsessään päästä kilpailuun mukaan, ja mikäli ensimmäistä sijaa ei saavuttaisikaan, on se kannustin yrittää seuraavalla kerralla uudestaan.

Tuomarin terveiset

Toivotan kaikille oikein paljon onnea kisoihin! Pitäkää yhtä backstagella. Huolehtikaa itsestänne ja toisistanne, unohtamatta hauskanpitoa.

Olkaa ylpeitä puvuistanne ja esityksistänne. Muistakaa, että kilpailuun saa lähteä voittamaan, mutta “häviön” ei tarvitse iskeä maihin. Se voi olla askel kohti uutta, vielä hienompaa esitystä! Jokaisesta kilpailusta opitaan aina vähän jotain uutta ja cosplayn on tarkoitus olla hauskaa. Hurmatkaa yleisö ja tuomarit!

Kiinnostuitko?

Haku cosplaytuomariksi on avoinna ja jatkuu 30.4. asti. Hae mukaan tästä!